sekce pro
účastníky

Do otázky řešení obezity v rodině i její prevence vstupuje mnoho faktorů, které spolu navzájem souvisí. Není to jenom o změně stravování  a občasném rodinném výletu. Jedná se o komplexní systém výživy, pohybových aktivit a nastavení mysli. 

Celý program je rozdělen do 8 týdnů. V těchto týdnech budeme postupně probírat jednotlivá denní jídla doplněné radami, inspiracemi nebo recepty. Proložíme to i pohybovými aktivitami od těch drobných až po rodinné výlety. Pomůžeme Vám s time-managementem, abyste to všechno stihli. Budeme se také věnovat nakupování či spánkové hygieně. 

Je toho hodně? Máte pravdu. Nebojte se, to dáte.

Úvod

Brouk v hlavě

Na začátku programu pro Vás máme ještě jedno téma k zamyšlení. Zkuste celý týden pozorovat a třeba si i zapisovat, v jakých situacích vás přepadávají chutě na něco dobrého. Zvláště důležité bude odhalení toho, jaké pocity v těchto situacích prožíváte. Mohou to být velmi různé emoce od nepatrného strachu a úzkosti, přes smutek nebo osamělost, až po nudu a prázdnotu. Také se může jednat o něco úplně jiného. Zkuste přijít na to, o které pocity se jde právě u Vás.

Potravinová pyramida - výživové doporučení

Každá země vydává doporučení jak se správně stravovat. V nich jsou uvedena množství a druhy potravin, které si vybrat. V České Republice jsou doporučení shrnuta do Výživové pyramidy, kterou Vám v následujícím videu představíme. (1)

Celkové denní složení jídelníčku - Praktická pomůcka pro zhodnocení denního jídelníčku - potravinová lišta

Pro praktické ověření Vašeho denního jídelníčku můžete použít jednoduchou pomůcku – jídelní lištu. Jídelní lišta má 15 políček a každé z nich představuje jednu porci. Políčka jsou barevně označena:

 

  • Žlutá – přílohy, pečivo, obiloviny; 5 porcí
  • Modrá – mléko a mléčné výrobky; 2 porce
  • Růžová – vejce, maso, masné výrobky, ryby, luštěniny; 2 porce
  • Červená – ovoce; 2 porce
  • Zelená – zelenina; 3 porce
  • Šedá – pochutiny; 1 porce

V průběhu dne, podle toho, co jste jedli, zaplňujte jednotlivá políčka lišty. V optimálním případě jsou všechna políčka magnetické lišty obsazena. Žádné políčko není prázdné a žádná magnetka nepřebývá.

Velikost porce

Na začátek je třeba si ujasnit, jaká je správná velikost porce. Porce používáme jako jednotku ve výživových doporučeních – např. „snězte denně 3 porce zeleniny, 2 porce ovoce“ atd.

Porce nemusíme vážit, dají se jednoduše odhadnout. Pro určení velikosti porce používáme vlastní ruce – dítě ty svoje a dospělý zase ty své. Z toho je evidentní, že velikost porce dítěte bude jiná, než je velikost porce dospělého.

Pěst – z příloh např. brambory, rýže, těstoviny, houska; luštěniny; z kusové zeleniny a ovoce např. paprika, brokolice, sklenice mléka, ovocné šťávy; mléčné výrobky jako jogurt, tvaroh, kefír.

Dlaň – plátek masa, porce ryby, plátek šunky, tvrdého sýra, plátek chleba.

Miska z jedné ruky – ořechy, semínka.

Miska z obou rukou –  salátová zelenina např. ledový salát, zelí, špenát, rukola, římský salát apod.

Obrázek 2: https://www.vimcojim.cz/files/2018/magazin/velikost%20porce.jpg

Výzvy na tento týden

Zaznamenejte si svůj jídelníček za jeden den a srovnejte ho s doporučeními (výživovou pyramidou nebo lištou). Jak jste na tom? Chybí tam něco nebo naopak nadbývá? A co Vaše děti? Zkuste to poskládat společně 🙂

Pošlete nám svůj jídelníček vyplněním jednoduché tabulky. Budeme to pro nás moc užitečné pro další vývoj programu. Jedině tak budeme vědět, že jste tento týden zvládli, a budeme Vás tak moct zapojit do losování o ceny tohoto týdne.

Doplňkové aktivity

Zdroje:

  1. Gabrovská D, Chýlková M, Platforma pro reformulace. Fakta o správné a vyvážené stravě, aneb, Čím nám vyvážená strava může prospět?; 2017.
  2. http://www.medifa.cz/strava/velikost-porci/

Tato stránka je v tuto chvíli uzamčena.
Tato stránka je pouze pro registrované účastníky