sekce pro
účastníky

Rodiče jsou pro děti v předškolním věku ve všem velkým a vyhledávaným vzorem. Děti velice snadno a velice rychle přejímají životní styl svých rodičů. A bohužel, stále častěji jde o pohodlný, sedavý způsob života s nedostatkem pohybu.

Úvod

Rodiče jsou pro děti v předškolním věku ve všem velkým a vyhledávaným vzorem. Děti velice snadno a velice rychle přejímají životní styl svých rodičů. A bohužel, stále častěji jde o pohodlný, sedavý způsob života s nedostatkem pohybu (1).

Více než polovina dospělé populace v ČR nesplňuje doporučovanou úroveň pohybové aktivity (2). Dospělým lidem chybí zejména pravidelná středně intenzivní pohybová zátěž.

Národní doporučení pro pohybovou aktivitu

Národní doporučení pro pohybovou aktivitu dospělých: minimálně 30 minut středně intenzivní pohybové zátěže alespoň 5x týdně anebo 25 minut pohybu o vysoké intenzitě 3x týdně (5).

  • Pohybová aktivita střední intenzity se projevuje počínajícím pocením, hlubším dýcháním, subjektivním pocitem zahřátí organismu a zvýšenou srdeční frekvencí, např. rychlá chůze či jízda na kole.

 

  • Pohybová aktivita vysoké intenzity se projevuje intenzivním pocením, zrychleným dýcháním a značným zvýšením srdeční frekvence, např. běh, fotbal, aerobik (3).

Typy na začlenění pohybu do každodenního života

  • Do práce a z práce jezděte na kole, choďte pěšky, vystupujte o zastávku dříve a zbytek cesty dojděte.
  • Dělejte si pravidelné aktivní přestávky v práci (protažení na židli, krátká procházka nebo chůze do schodů).
  • Nevozte se výtahem či na eskalátoru, choďte po schodech!
  • Hrajte si pohybově se svými dětmi.
  • Jděte na procházku se psem.
  • Pracujte na zahradě.
  • Omezte sledování televize, PC, tabletů a telefonů.
  • Účastněte se pravidelně s rodinou, přáteli či kolegy sportovních aktivit.

Návrat k chůzi

Chůze je pokládána za základní přirozený pohyb člověka. V posledních desetiletích je však stále více nahrazována využíváním různých dopravních prostředků (automobily, výtahy) a služeb (např. dovážka nákupů). Jednou z nejpřirozenějších a pro mnohé i nejpřijatelnějších možností, jak zvýšit pohybovou aktivitu, je návrat k chůzi.

 

Splnění doporučené minimální pohybové aktivity je proto také často vyjadřováno počtem kroků, které by měl dospělý člověk denně ujít. Nejčastěji se hovoří o 10 000 kroků.

Úkoly

Povinné:

Úkol 1:

Stáhněte si do mobilu aplikaci pro měření kroků a zkuste si nejprve dva dny měřit, kolik kroků za den ujdete.

Ujdete běžně během dne 10000 kroků, nebo máte s naplněním tohoto limitu potíže? Zdá se vám 10000 kroků moc nebo málo?

Úkol 2:

Vyberte si 5 po sobě jdoucích dnů a každý den ujděte v součtu počet kroků, který si předem stanovíte:

  • Každý den ujdu 7000 kroků.
  • Každý den ujdu 10 000 kroků.
  • Každý den ujdu 12 000 kroků.

Úkol 3:

V tomto týdnu budete mít společně s Vašimi dětmi za úkol zvládnout nejméně ve 5 dnech 5-10 minut společné souvislé chůze (dospělým se započítává do celkového počtu za den).  Zkuste nahradit cestu autem z práce a ze školky procházkou, nebo vyrazte před koupáním na procházku okolo domu. Je to na Vás, podstatné však je, abyste tento 10minutový interval nerozdělovali do více částí. Nedejte se odradit nepříznivým počasím, stačí se dobře obléct nebo si vzít deštníky či pláštěnky

Dlouhodobé:

Úkol 1 – VÝŽIVA I: ZDE

Úkol 2 – POHYB I: ZDE

Úkol 3 – VÝŽIVA II: ZDE

Úkol 4:

Vyberte si z následujících 4 možností jeden úkol, který budete plnit odteď až dokonce tohoto programu:

 

  • Každý den ujdu 7000 kroků.
  • Každý den ujdu 10 000 kroků.
  • Každý den ujdu 12 000 kroků.

Dobrovolné:

Úkol 1:

Naplánujte si na jeden volný den v tomto bloku pěší výlet s dětmi.

Pro naplánování výletu můžete použít známé webové stránky např. www.kudyznudy.cz, www.vyletnik.cz, www.kam-na-vylet.cz apod.

Odeslat vyplněné úkoly

Doprovodné aktivity CEPOZ

  1. Dvořáková,Hana. Slovo garantky pro Zdravý pohyb. In: Zdravá abeceda[online]. [cit. 2020-07-12]. Dostupné z: http://www.zdrava-abeceda.cz/home/metodika-programu/zivotosprava/zdravy-pohyb/slovo-garantky-pro-zdravy-pohyb
  2. SIGMUNDOVÁ, Dagmar, Erik SIGMUND a Romana ŠNOBLOVÁ. Proposal of physical activity recommendations to support of active life style of Czech children. Tělesná kultura[online]. 2012, 35(1), 9-27 [cit. 2020-07-4]. DOI: 10.5507/tk.2012.001. ISSN 12116521. Dostupné z: http://telesnakultura.upol.cz/doi/10.5507/tk.2012.001.html
  3. Kalman, Michal. Národní pohybové doporučení[online]. 2014 [cit. 2020-07-22]. Dostupné z: https://www.dataplan.info/img_upload/f96fc5d7def29509aeffc6784e61f65b/kalman_prezentace_olomouc.pdf. Prezentace.
Tato stránka je v tuto chvíli uzamčena.
Tato stránka je pouze pro registrované účastníky